Herstory

Cicely Saunders, un impegno visionario

// Franca Toffol | Frauenarchiv //
Cicely Saunders © St Christopher’s Hospice
Londra, 24 luglio 1967: viene inaugurato il St Christopher’s Hospice - il primo paziente era stato ammesso già il 13 - e non è un caso che porti il nome del patrono dei viandanti. È destinato ad accogliere malati terminali e cronici nell’ultima parte del loro viaggio, secondo concetti di accudimento e cura che saranno la base filosofica e operativa delle cure palliative così come le conosciamo ora. È un posto pieno di malattia e vita: animali, piante, opere d’arte, dolci, musica e, soprattutto, un personale medico e infermieristico preparato all’attenzione e all’ascolto di chi è ricoverato. L’artefice di questa potente innovazione si chiama Cicely Saunders, una donna straordinaria che dedicherà sessant’anni della sua vita ad un progetto che ancora nessuno aveva nemmeno ipotizzato e che ne farà una figura rivoluzionaria nella storia della medicina.
Nasce nel 1918, in una agiata famiglia della borghesia londinese. Studia, indirizzandosi in un primo tempo verso scienze politiche, filosofia ed economia, ma lo scoppio della seconda guerra mondiale cambia tutto: abbandona gli studi intrapresi, prende il diploma da infermiera e comincia a lavorare in diversi ospedali, venendo direttamente a contatto con la morte, ma, soprattutto, con il dolore e la mancanza di strumenti adeguati nell’affrontarlo. Per problemi fisici è costretta, a malincuore, ad abbandonare la professione. Diventa allora assistente sociale, dedicandosi in particolar modo ai malati oncologici: dall’intenso incontro con uno di loro, David Tasma, che le lascerà in eredità 500 sterline per “una finestra”, nasce l’idea di un ospedale-casa in cui ospitare i pazienti terminali secondo un approccio olistico e integrale, con adeguate terapie del dolore e che tenga conto di ogni dimensione della persona, psicologica, spirituale, affettiva, relazionale. Ci metterà 19 anni a realizzare la sua visione – e nel frattempo non si ferma: si laurea in medicina, perché è anche una donna di scienza e a lei si deve il primo studio sistematico sulla gestione farmacologica del dolore, che farà scuola. A lei, alla sua ostinata volontà, si devono la scoperta dell’efficacia del trattamento regolare del dolore, il riconoscimento del “dolore totale” dei morenti e del potere terapeutico delle relazioni nelle cure di fine vita, la consapevolezza della dignità di chi è incurabile.

“Tu sei importante perché sei tu, e sei importante fino all’ultimo momento della tua vita. Faremo ogni cosa possibile non solo per permetterti di morire in pace, ma anche per farti vivere fino al momento della tua morte” e ancora “La sola risposta appropriata a una persona è il rispetto; un modo di vedere e ascoltare ciascuno nel pieno contesto della sua cultura e delle sue relazioni, di modo da dare a ciascuno il suo intrinseco valore”. Cicely Saunders, visionaria, muore nel 2005 nel suo ospedale.
Cicely Saunders © St Christopher’s Hospice
Franca Toffol
Archivista, fa parte del direttivo del Frauenarchiv/Archivio storico delle donne di Bolzano. Ha lavorato per molti anni nell’ambito della progettazione e gestione di progetti locali ed europei legati alle pari opportunità e all’empowerment delle donne.

ëres ladines

Isabella Mussner y si vijion d’armunia

// Sofia Stuflesser //
La lia Gaia ie na scumenciadiva de utl coletif, de tueda y furmazion, metuda a jì te Gherdëina. La lia à l fin de svilupé la criatività di mutons y dla mutans tres na furmazion de scola che sibe nce l nseniamënt dl’ert dl viver.
Isabella Mussner à abù l’idea per l proiet Gaia
Isabella Mussner ie n’ëila da de gran vijions; vijions che ne resta nia mé ideies, ma che vën nce metudes n droa. La vijionera de Sëlva à scrit truepa cianties, la se mpënia tl proiet Help Goma tla Republica Democratica dl Congo, la à nvià via l proiet “Generazion Tlima” per la scunanza dl ambient y la à abù l’idea per l Portal Ladin, na plataforma interladina cun cianties, stories y d’autri cuntenuc. Si majera vijion, che ie madurida truep ani alalongia, ie chëla dla lia Gaia.

“La lia Gaia se à tëut dant de pité ucajions per jënt d’uni età de se ancunté te de plu ucajions. Pra chësta ancuntedes possen mparé a cunëscer miec sé nstësc y a vester n pesc cun sé, fajan crëscer l amor per sé nstësc. Coche segondo var possa madurì l amor y la cunvivënza cun i autri, y coche terzo la cunvivënza n armunia sun l mond. Belau dut chël che fajon à na gran fazion sun l mond. L ie mpurtant che sonse n armunia cun la jënt, cun la natura y dut cant, acioche duc y dut posse se n sté bën”, spiega Isabella Mussner, ideadëura y cuordinadëura dl proiet Gaia.

Mparé cun legrëza
N gran proiet dla lia Gaia ie chël de pité na luegia ulache la mutans y i mutons posse se ancunté y fé esperienzes cun la filosofia spiegheda dant, deberieda cun acumpaniadëures o nce mé danter ëi. La scumenciadiva ie per mutans y mutons tl’età dla scolina y dla scola elementera, ma n ie tl lëur de la slargë ora ala scola mesana. De dezëmber 2024 ie la scola unida recunesciuda ufizialmënter. La vijion de Isabella Mussner se stiza sun cunzec d’aprendimënt svilupei da persones espertes dla pedagogia, psicologia y neuroscienza, coche p.ej. Maria Montessori. “L ie mpurtant pité ambienc y material cun chëi che la mëndres y i mëndri posse mparé, jan do a si nteresc, ajache chëla ie la forma plu efizienta de mparé. Mutans y mutons nasc cun na gran ueia de scuvierjer y nrescì. I uel vester prutagonisć y mëter n droa chël che i à dedite”, spiega Isabella Mussner. “Uniun de nëus ie tan autramënter, uniun à de bujën de n’autra maniera, de n auter ritm de mparé, d’auter material, d’autri ambienc. Chësc cialons nëus tant che son boni de pité, acioche uni muta y mut posse se sentì bën coche la/l ie. Nëus schivon nce de giudiché y de paredlé, ajache son tan autramënter y ajache paredlé gauja cuncurënza. L ie plu l’idea de cunlauré, de viver deberieda. Duc sà che uniun/a ie autramënter y chël ie l valor. Uni persona fej si vares coche la ie bona, ulache la se sënt segura. Chësc porta pro a na majera crëta te sé nstësc y nsci ruvons de reviers pra chël che on dit dant, la pesc cun sé nstësc.”

Chësc sëmi de armunia cun sé, cun i autri y cun l mond, che ie unì realtà tres l mpëni de Isabella Mussner, ti semea bëndebò ai pensieres che ova nce bele Tresl Gruber, a chëla che pudon danter l auter ti sentì gra che on al didancuei na scola paritetica ladina. Tramedoi ëiles à giaurì n mond nuef tla maniera de fé crëscer la mutans y i mutons.